* Oogsamenwerking en Visuele screening

Steeds vaker ontdekken we dat moeite met lezen en schrijven kan samenhangen met de werking van de ogen.

Bij een juiste samenwerking van de ogen komen de beelden van beide ogen samen tot een mooi geheel. Als dit niet zo is kan een kind dubbele beelden zien of dansende letters. Echter omdat het kind niet anders is gewend zal het zelf niet kunnen aangeven dat het beeld niet klopt. Het kind denkt dat iedereen het op deze wijze waarneemt.

Het signaal dat wij waarnemen is dat een kind lezen niet leuk vindt of vaak klaagt over hoofd of nekpijn.

Kijken doe je met je ogen, zien doe je met je hersenen. Onze ogen vangen licht prikkels op en sturen deze prikkels door naar onze hersenen. Deze visuele informatie moet door de hersenen ontvangen en begrepen worden. Gaat er in dit proces iets fout dan noemen we dat een visuele disfunctie. Deze visuele disfunctie kan een leerproces flink belemmeren.

Om te ontdekken of er bij een kind sprake is van een functionele disfunctie maken we gebruik van de biopter. Een biopter is een meetinstrument dat de samenwerking van de ogen ‘veraf’ en ‘dichtbij’ screent en tevens test op kleurenblindheid.

Hierna kunnen we werken aan de oogsamenwerking met passende oefeningen of als dit nodig is verwijzen wij door naar een functioneel optometrist.

Het doel is natuurlijk zelfvertrouwen creëren en met plezier naar school gaan!

Schermafbeelding 2017-11-22 om 10.02.16